vineri, 29 martie 2013

Florica Bud - Secol de vânzare

                     Cronică nouă! De citit în numărul de martie al Revistei Luceafărul de Dimineață

                                                                      Aici

sau mai jos:


                                                            Acul bine temperat

                       Chiar într-un timp saturat de imagini, de vizual, precum cel contemporan, o experiență precum cea prilejuită de vizita la Panorama Mesdag din Haga rămâne una de neuitat. Panorama sau ciclorama este o pictură panoramică, expusă în interiorul unei platforme cilindrice special concepute, astfel încât privitorul, aflat în mijlocul cilindrului, să beneficieze de o perspectivă completă, de 360 de grade, asupra picturii. Efectul asupra ...privitorului înconjurat de imaginea panoramică este acela de a-l transpune în mijlocul scenei, evenimentului capturat pe pânză, de a-l face prezent acolo, paticipant prin emoție. Acest gen de panorame se concentrau pe redarea unui eveniment istoric. Panorama Mesdag prezintă însă un sat pescăresc: Scheveningen, cu marea, plaja, dunele de nisip, micile ambarcațiuni pescărești, un exercițiu militar, oameni bucurându-se pur și simplu de viață și, undeva, pe plajă, chiar pe soția pictorului Hendrik Willem Mesdag pictând. Este vorba așadar de o panoramă care surprinde o zi oarecare din viața unui sat al sfârșitului de secol ...XIX... Pentru punerea în valoare a acestei pânze, pentru obținerea acestui sentiment special de participare a privitorului, ea se află expusă într-o clădire specială, de formă cilindrică, privitorul aflat într-un kioșk, are senzația că locul său de observație este, în fapt, cea mai înaltă dintre dunele de nisip ale panoramei, efect întărit și de terenul fals, de nisipul ce ascunde marginile picturii, platforma pe care aceasta este așezată, pentru o iluzie perfectă. Este vorba nu doar de o simplă pictură, ci de un portret al contemporaneității pictorului, al timpului, al vieții, al lumii așa cum se desfășura, în curgerea-i de sfârșit de secol, sub ochiul educat să privească al lui Mesdag. Nu se obține aici fectul de instantaneu fotografic, pentru că, așa cum remarca doamna Simona Nicoară, dacă portretul în ulei plasează subiectul dincolo de timp, în eternitatea artei, fotografiile captează clipa, efemerul. Și în această panoramă nu e vorba de efemer ci de chiar spiritul unui secol. Acest procedeu, al picturii panoramice care, prin metonimie, propune portretul vremurilor sub care trăiește, pictură alcătuită însă din ac, pentru că realizează o tapiserie în punct de pamflet este volumul Secol de vânzare. Pamflete apărut la Editura Mașina de scris și având-o ca autoare pe Florica Bud, una dintre foarte puținele scriitoare care au făcut marele pas  pe tărâmul miniatural dar  incisiv al  pamfletului.
                     În Secol de vânzare Florica Bud propune într-o tapiserie panoramică o vedere de 360 de grade,  a propriului Imago Mundi pictând cu acul fin capturi ale realului, selectând și hiperbolizând, inserând indicii, transferând realul de la banal la excepțional, (tot după expresia Simonei Nicoară) și invers, deformând voluntar percepțiile pe o gamă de la Pantagruelic la Sibilinic, având prezentă, în surdină, nostalgia după Harmonia Mundi, paradoxal probabil, sau poate nu, dacă ne amintim vorbele anticilor sic vis pacem para bellum, chiar dacă șansele nu par egale într-un război purtat cu acul... Acest Imago Mundi alcătuit din pamflete dispuse panoramic sunt lucrate în petit point, specific picturii cu acul în ochi de goblen, un tip de broderie ce necesită îndemânare, migală, arta combinării nuanțelor și, nu în ultimul rând, neîncurcarea...ițelor.  Firele de grosimi și materiale diferite: fire de lână, lână cu mătase, mătase cu fire din aur sau argint, fac broderia în unele locuri mai fină, în altele mai aspră, creînd deosebiri de granulație, după cum o necesită tratarea subiectului. De toate acestea și, mai cu seamă, de împunsături, Florica Bud uzează cu temperanță, diatriba, specifică pamfletului, este folosită mai ales în maniera temperată a inventatorului ei, Dion din Boristenes, cunoscând probabil, ca orice brodăreasă pricepută, efectul tensiunilor acumulate în timpul brodării asupra tabloului final, ori acesta și nu altceva este destinația finală.
                     De ce vor totuși femeile deștepte, presupunând că, cel puțin de la o vârstă, ele există, să intre în lumea atât de rău famată a gâștelor oxigenate? De ce inteligența dorete să devină blondă, cu riscul de a fi curtată, vânată, răpită, violată, strangulată, decapitată, ironizată, ridiculizată de veșnic nesătulii devoratori de femei? Sau pur și simplu este atât de bine să fii în pielea lor... că merită orice risc. Sunt întrebări care își așteaptă răspunsul... Dar ne face totuși cu ochiul întrebarea: unde ar ascunde Blonde Dolly, ajunsă, să presupunem, președinte de americă, cheia de la valiza nucleară, în timp ce, ca orice blondă care se respectă, pozează goală, măcar mental, pentru Playboy?
                   Ideea din spatele pamfletelor cuprinse în volumul Secol de vânzare poate fi rezumată prin cuvintele Irinei Nicolau ce dau titlul unui capitol într-una din scrierile sale canonice: Despre cădere, punere și așezare, cuvinte care exprimă o idee și capitol care teoretizează această idee ce apare desfășurată ca background în volumele scriitoarei Florica Bud, fie ea autoarea pamfletelor, a romanelor ori a poemelor, idee exprimată de Irina Nicolau astfel Există societăți care nu sedimentează. (...) Pentru alt gen de societăți emblematică este, cred, lada. În ladă obiectele se așează, unele peste altele, cu grijă. (...) În sertar, lucrurile se pun.Oamenii nu mai cunosc rânduiala așezării. Acum, lăzile sînt de carton și în ele pui.
                           Despre aceasta este vorba în pamfletele adunate de Florica Bud în volumul Secol de vânzare. Despre cădere, punere și așezare. Cu o privire lucidă și ludică, care presupune implicare și detașare deopotrivă, având convingerea că...prin ac se pedepsesc moravurile, pictându-se și pe sine, într-un colț al tapiseriei,  conștientă că totul stă sub semnul lui panta rhei, Florica Bud ne invită, chiar dacă nu am atins ca nație înțelepciunea și detașarea pe care o dă ceismul, să ne permitem, laolată cu Okakura Kakuzo, să visăm de veșnica trecere și să întârziem la frumoasa nebunie a lucrurilor.

                                      Andrea Hedeș
                                       3.03.2013 la Dej

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu