Treceți la conținutul principal

Alexandru Jurcan - Șobolani bine educați

            Cronică nouă! De citit în Mesagerul literar și artistic de Bistrița-Năsăud sau mai jos:



                                              

                                                                   Minium, lapis și aur*

                                ”Vae vobis homines qui computati estis in numero bestiarum ei quod in vobis divinum est non intendentes!”** este pecetea sub care stau paginile celui mai recent volum de ”povestiri foarte scurte” semnate de Alexandru Jurcan, ”Șobolani bine educați” ( Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2012). Asemenea unui cronicar medieval, Alexandru Jurcan realizează  ”hronicul și cântecul vârstelor” actuale, transpunând în bijuterii miniaturale ”cenușiul plumburiu” al contemporaneității, aplecat cu răbdare asupra lumii pe care o vede dincolo de bariera epidermei, până în universul miniatural al celulei, dezvelită de fariseism și vanități dar fără să-și fi pierdut sclipirea de Adevăr, sclipire care licăre încă sub zgură, și care face posibilă speranța unei salvări. Prin cuvânt. Alexandru Jurcan scrie despre ”bube, mucegaiuri și noroi” nu pentru a le pedepsi prin râs, nu pentru a le pune la un virtual stâlp al infamiei ci pentru a le mântui, oferindu-le o formă de exorcizare slavatoare, un katharsis.  Povestirile sale, foarte scurte ca formă, sunt o evoluție foarte personală și firească prefigurată în volumul „Plouă peste crimele orașului”, volumul cuprindea deja, ”in statu nascendi” aceste concentrări de umiri ”in lacrimis”. Față de parfumul volumului evocat, ”Șobolani bine educați” este ceea ce în a șaptea artă poartă denumirea de ”extrait”, parfum pur, ”quinta essentia” însă nu a unei grădinii sub rouă ci a unei adevărate curți a miracolelor. Aerul fascinant amintind de ”Povestirile crude și insolite” ale lui Villiers de L”Isle Adam sau chiar de paginile urmuziene este și el adus acum la tăria celui de munte, volumul devenind un post-modern Bestiar al bizarului. Este o probă de înaltă măiestrie (în)condeierea, în spațiul minuscul al acestor ”tres courts”,  a caracterelor, evenimentelor, a poveștilor, a ingredientelor născute din somnul rațiunii, somn căzut sub puterea necruțătorului Haos și a fiicei sale Nix, însoțită de Tanatos și Nemesis. Folosind un stil apropiat de cel al miniaturii medievale, cuvânt care de această dată nu are a face cu dimensiunea ci cu o tehnică anume, minium, ”plumb roșu” în limba latină, desemnând pigmentul folosit în procesul de realizare a picturilor și este cuvântul care stă la baza termenului de ”miniaturi” , acele motive ornamentale sau compoziții figurative:o literă ornată, un desen, un portret, realizate după un ”canon antic”,  adevărate izvoare istorice***. Alexandru Jurcan realizează în minium, lapis, și, pe alocuri, foiță de aur, miniaturale capodopere: Când plânge noaptea pe umărul lunii, Radomir și parcul ferecat, Gustă pustietatea drumului, Lanuri de fericire, Adagio și fugă, Miere neliniștită, Secera sfinților.
                                 Meditațiile, întotdeauna amare, nu lipsesc din volum. Iată doar un exemplu, pe care, deoarece dimensiunile ne permit, îl redăm în întregime:
                                 ”Scriitorul Axei Jules nu și-a putut vinde ultima carte de poeme din cauza blestematei crize mondiale. Nu vrea să-și tragă la răspundere talentul, atâta timp cât însuși marele Dostoievski zace nemișcat în librării. Umple o geantă cu cărți și seplimbă prin țară cu trenuri încetinite. Prin compartimente, Axei își prezintă opera, în timp ce călătorii mănâncă șnițele și scuipă semințe.
                                 - Lasă-ne, domnule, cu poezia, căne mor pruncii de foame!
                                 - Ei au nevoie de artă, de hrană spirituală! – explică Axei.
                                 - Se vede că nu ai copii, domnule!
                                 - Cărțile mele sunt copii mei! - suspină Axei.
                                  - Apoi ai grijă de ei și nu fă pe distrusul cu noi! Nu cerși!
                                 - Cine cerșește, omule? Ofer ceva de lux!
                                 Mai apoi a venit iarna și Axei a hotărât să dea cadou cartea unuia și altuia. Chiar așa...pe stradă...printre fulgi și ornamente de sărbători. Unii luau cartea, apoi o lăsau la pubelă sau chiar pe trotuar. Axei avea un vecin la etajul inferior, un muncitor care-i reparase baia. Gata! O să-i ducă un exemplar! Ce cadou grozav de sărbători! gândi Axei.
                                  L-a lăsat la ușă, bine împachetat. După câteva ore, vecinul a sunat la ușa lui Axei.
                                   - Ce surpriză! se bucură Axei.
                                  - Mă, boule, strigă vecinul, îți bați joc de mine? Pentru asta ți-am lucrat în apartament? Ce să fac cu hârtia asta? Am destulă hârtie igienică!
                                 ...Îl lovea pe Axei cu cartea peste tot, mai ales peste cap, până când un fir de sânge s-a prelins peste frunte. Afară se auzeau deja colindătorii beți și gălăgioși, cântând o manea colorată.”
                                 Iată cum limpezimea arhitecturii unei astfel de miniaturi delicate permite puncte de fugă, trăsături de penel, tușe, culori saturate ori delicate pasteluri, ornamente, dimensiunile neimpunând totuși sobrietatea minimalistă, în plus, face posibilă o radiografie a status-quo-ului, cu societatea în derivă, cu răsturnarea valorilor, cu pierderea identității, a rădăcinilor, a sacrului, a însăși condiției de om, imaginea unei corăbii a nebunilor în plină derivă, a egocentrismului, dar și a autismului și în cele din urmă a anihilării simbolului unui timp vechi, revolut, în acordurile ”colindei” ce (con)sfințește epoca ”omului nou”: maneaua.
                               „Un cadou însângerat”, povestirea foarte scurtă de mai sus, este doar una din jocul cu mărgele de ambră, de ambră galbenă, cu care jonglează autorul. Ele sunt rodul unui proces îndelungat și intens, la fel cu cel al genezei chihlimbarului, adunat sub formă de lacrimi aurii în condiții extreme, foarte speciale, cumulând mireasma și culoarea unor timpuri vechi în care a încremenit, fosilizată, amintirea, memoria... Mici boabe de lumină fragilă, închipuind mătănii.

*


** Boetius din Dacia, Despre viața filosofului, Ed. Polirom, Iași, 2005, p. 10


·        ***



                                                             Andrea Hedeș
                                


























Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Un pas internațional - „Marea e frumoasă ca tine” tradusă în limba vietnameză

Dragii mei, cu emoție și recunoștință în suflet vă împărtășesc o veste minunată: romanul meu Marea e frumoasă ca tine a făcut un pas internațional cu adevărat special — a fost tradus în limba vietnameză și publicat ca audiobook pe platforma prestigioasă Bookas din Vietnam! Este o bucurie imensă să știu că povestea care s-a născut între Graz și Hanoi poate fi trăită și în limba vietnameză, prin voce și emoție. Vă mulțumesc vouă, cititorilor, pentru că mi-ați oferit aripi, și tuturor celor care au făcut posibil acest vis:distinsa scriitoare și traducătoare, doamna Hau Kieu Bich, de a cărei prietenie mă bucur de atâția ani deja, traducătorilor, echipei Bookas și comunității de acolo. Sper că ascultătorii vietnamezi se vor regăsi în această poveste despre viață, credință și iubire — la fel cum s-au regăsit cititorii români. Vă invit să descoperiți această versiune audio — poate vă surprinde cât de frumoasă sună în limba vietnameză! Iată prezentarea cărții de pe site-ul Bookas: Leander...

Despre Premiile Revistei Luceafărul de Dimineață pe anul 2012 pe Agenția de Carte

                        Am găsit abia acum pe agențiadecarte.ro o frumoasă relatare a evenimentului decernării Premiilor Revistei Luceafărul de Dimineață pe anul 2012 precum și fotografii de la eveniment   aici                        Mulțumesc și pe această cale domnului Horia Gârbea pentru încrederea ziditoare și domnului Dan Cristea pentru cooptarea în familia Revistei Luceafărul de Dimineață.                       Miercuri, 12 iunie 2013, ora 12:00,  în sala de consiliu a Uniunii Scriitorilor din România (Calea Victoriei nr. 133, Bucure şti ), a avut loc decernarea premiilor revistei “Luceafărul de dimineaţă”,  oferite cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii . Juriul a fost format din Gabriel Chifu, Dan Cristea  şi Horia Gârbea. “Premiile revistei “Luceafărul de dimineaţă” au...

Ioan Pop-Curșeu - Magie și vrăjitorie în cultura română

                           Cronică nouă! De citit în   Revista Luceafărul de Dimineață                                                     sau mai jos:                                                                   Rațiune și simțire                      Magie și vrăjitorie în cultura română. Istorie, literatură, mentalității, volum apărut la Cartea Românească Polirom în acest an, este rodul unui proiect ambițios și temerar, urmărit cu dedicație și pasiune și coagulat cu ingeniozitate și cu acea rigoare care ” nu submi...