Cronica acestui mai, de citit aici
http://www.mesagerul.ro/ipaper/2012/05/26/mesagerul-literar-si-artistic-mai2012
sau aici:
Diortosiri în sticlă
Dintre zografi, preasmeriții Radu-Ilarion
Munteanu, Liviu Ovidiu Penea și Lucian Perța, cu multă osteneală au adunat
împreună și au aranjat, după multă cercetare, într-o carte, vechiul și tainicul
meșteșug al turnării de clopote. Dar, precum adevărații zografo didascalos, această erminie, ”de nimic fiind ea lipsită dintru cele ce sunt trebuincioase pentru
meșteșugul acesta”* au ticluit-o astfel încât numai ucenicul cel mai
iscusit, ”împodobit cu darurile firii”*, dintre cei dornici de
a-l deprinde și numai ”cu multă osârdie
și încercată iscusință”* să poată
dezlega structura aceasta revelatoare, rostită senin. Astfel, cei trei meșteri lucrează
această erminie, nu oricum, ci în întregimea sa precum și cu diortosiri cu tot măiestrit
ticluită în sticlă, sub numele: Mai există bizoni. Și cei care-i văzură,
Editura Galaxia Gutenberg, Târgu-Lăpuș, 2011.
”Necesități
practice de atelier și de schelă”* precum ”și tot ceea ce privește meșteșugul” au făcut ca lucrarea să fie
un triptic: Poemele clopotelor –
Radu-Ilarion Munteanu, Parodii – Lucian
Perța, Ilustrații – Liviu Ovidiu
Penea, fiecare din ei tălmăcindu-i pe
ceilalți doi și astfel tălmăcind nu doar Erminia în întregul ei ci și fiecare pe
sine.
Poemele
clopotelor sunt feerii în sticlă modelată la temperaturi înalte, fiecare
prinzând sub cupola transparentă un clinchet, un dangăt, un zvon de taină.
Cântecul de argint tălmăcit în cuvinte și subțirimi transparente de
Radu-Ilarion Munteanu vibrează în poeme-casetă de sticlă lucrată cu bucăți de
aur, ascunzând în ele ”meșteșugul
clopotelor” și toate câte ”le aveau
în suflet meșterii clopotari” (Secretul meșteșugului clopotelor), în poeme-tablou de sticlă multicoloră,
sprințară: ”Ting-ling-liiing!-face
clopoțelul telegrafului”, ”în timp ce privirea pilotului,/ adevăratul căpitan/
lunecă pe colinele de pe țărm/ departe,/ departe/ acolo unde vântul
rostogolește norii.” (Viața pe Mississippi), în poeme de Baccarat: ”nu toate clopotele sunt făcute din metal
sunător” (Clopote de tot felul), ori ”Numai
două perechi de urechi auzeau fiecare bătaia inimii celuilalt, în timp ce,
zugravul de icoane, din colțul lui, sub gluga cernită, auzea glas din cer,
precum că legământul tăcerii trebuia să ia sfârșit” ( Povestea tânărului meșter
de clopote), poeme din sticlă suflată în formă de inimă, în care meșterul
sticlar a căutat să obțină albastrul cobalt cel mai pur (lucru peste puteri de
realizat, poate tocmai din cauza unei prea mari intimități cu misteriile
durerii) ”din piatra vorbei zid
împărătesc/ bisericii care, cântând, ne curge-n vine.” (Biserica din piatră de
hotar) sau ”Și, pentru că toate
astea/ trebuiau să poarte un nume/ Le-ar fi botezat/ o căutare a Graalului.” (Graalul regăsit).
Fiecare din aceste
gingașe alcătuiri își găsesc reflectată forma, structura, culoarea fie în jocul
desenelor în nisip pe sticlă: ”Viața la
Vișeu de Sus e foarte agitată,/ mai ales vinerea, când e târg.” (Viața la Vișeu
de Sus), ori ”Apoi a mai montat un
clopoțel la ușa de la intrare,/ a demontat alarma de fum/ și și-a comandat o
firmă nouă cu litere uriașe, italice:/LA MAGAZINUL CU VISE-PLANTE
ETNO-BOTANICE” (Magazinul de vise), fie în apele de oglindă venețiană ale
parodiilor meșterului șlefuitor de sticlă Lucian Perța precum în versurile: ”(...) în clopoțelul lui era o întreagă/ lume
de sunete, pe care el,/ în toată copilăria lui, le-a luat și le-a îngrămădit
acolo.” (Clopotul mănăstirii Rohia), ”(...)
dar dacă veți sta vreodată pe malul Dunării, (...) veți auzi imamul chemând la
rugăciune/ și dangătul clopotului bisericii/ urcând până la cer, din genune...”
(Ada Kaleh).
Meșter în
filigran, Liviu Ovidiu Penea lucrează delicate miniaturi în peniță, privind
lumea ca pe-un mozaic văzut printr-un glob de cristal. Ilustrațiile sale
tălmăcesc drumul de la firul de nisip la cuptorul de sticlă până la miniatura transparentă
și fragilă. Uneori, în acest drum, prea multă smerenie nu lasă aripile să se
deschidă la adevărata lor anvergură, nebeneficiind de întreaga forță portantă a
inspirației, pentru a recupera apoi în compoziții-memoir al clinchetului altor
lumi.
Nu trebuie să excludem din acest demers nici componenta ludică a celor
trei meșteri artizani. În spatele alcătuirilor de foșnet transparent și
subțire, se aud, vocile de copii puși pe șotii: ”Frère Jacques, frère Jacques,/ Dormez-vous? Dormez-vous?/ Sonnez les
matines! Sonnez les matines!/ Din, dan, don. Din, dan, don.”
De ce atâta
grijă în a ticlui în sticlă secretul meșteșugului clopotelor din această
carte-atelier de creație? Pentru ca aceia ”câți
pentru a banilor iubire,cu lăcomie, fără de evlavie și cu nebăgare de seamă se
apucă de lucrul acesta”* de îndată ce ar încerca a-l atinge l-ar preschimba
în curcubee de cioburi, căci nu sunt orice fel de zografi, zografii aceștia, ci
sunt zografi de vise, ”fierul de clopot” este
pretext declanșator al catapultării în transcendent, exercițiu de libertate,
ritm și măsură în dansul elementelor altor lumi, prezență și înfățișare a ”unei lumi intermediare, acea lume în care
gândirea nu este încă distinctă de lucruri, în care imaginarul și realul sunt
încă indiscernabile”**. Nu oricui îi este dată visarea, ci doar celui ce va
desluși, fără a vătăma, gingașa lucrătură de sticlă, îi va fi dat să audă
zvonul a douăsprezece clopote, ori, acela va fi ceasul când ucenicul își va
primi aripile iar , visul Ӕn sus
alergând”* va ”împodobi cu frumoasă
podoabă și închipuire cerul (...)”*.
Căci, nu-i așa, mai
există bizoni. Și cei care-i văzură...
- * Citate din Erminia picturii bizantine, Dionisie din Furna, București, Editura Sophia, 2 000.
- ** Mircea Oliv, Principiul grației suficiente-Marcel Lupșe: un pictor, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2 007
Andrea Hedeș
10.05.2012 la Dej
multumesc public pentru bagarea in seama a acestei jucarele. o cronica rafinata, ce iese in evidenta chiar pe fondul croniciolor cu brandul "andrea hedes"; dar intai de toate o cronica mai buna decat cartea. si, peste toate, o cronica ce obliga.
RăspundețiȘtergereEeee, singurul lucru la care subscriu este: ”o cronică care obligă”, (scuzată fie-mi lipsa de modestie), abia aștept următoarea/următoarele diortosiri! Mai bună decât cartea? Vorba unui personaj mai mult sau mai puțin celebru: ”așa ceva nu există!” Felicitări pt carte autorilor și la mai multe :).
RăspundețiȘtergereAş prelua cronica în Luceafarul ca să-i fac o bucurie lui RIM. Altfel trebuie să scrie altcineva si va mai dura. Se poate? Mulţumesc, numai bine.
RăspundețiȘtergereCum să nu, aș fi onorată. Sigur că da. Mulțumiri și gânduri bune.
RăspundețiȘtergere