sâmbătă, 29 decembrie 2012

Dan Dănilă - Sonetele din Suabia

 Cronică nouă în Mesagerul Literar și Artistic de Bistrița-Năsăud, de citit

                                                    AICI




sau mai jos:


                                                                     Et in Suabia ego

                        Pentru a face un sonet / (cea mai de taină poezie) / se va începe prin a scrie / un titlu nu prea desuet // e bine să pornești încet / fiindcă, după cum se știe, / nici rima nu-i o jucărie, / nici nu-i ușor să fii poet // și eu am încercat, vai mie, / ce greu a fost, dar nu regret / deși nu mi s-a dat simbrie // și m-a costat o dioptrie / plus două topuri de hârtie // pentru a scrie acest sonet. (Atelier)
                      Dan Dănilă, poet, traducător și pictor român stabilit în Germania, scrie în cel mai recent volum, cea mai de taină poezie,  sonetul. Este un volum consacrat  în întregime acestuia: Sonetele din Suabia, apărut la Editura Limes din Cluj-Napoca, în 2012.
                       Poetul se simte în largul lui în formele restrictive, în rigoarea formelor clasice, cum s-a putut vedea deja în Atlantida există (Limes, 2011) și acum în Sonetele din Suabia.
                       Volumul de față este un autoportret, cum de altfel, hâtru și sibilinic în același timp ne sugerează însuși autorul prin ilustrația copertei, reprezentând portretul său din litere. Este vorba așadar de un autoportret spiritual, interior, intim, reflectat în oglinda versului deschis precum o carte din smalț auriu, cu privirea întoarsă înauntru și înapoi, adică acasă, acest acasă însemnând patria, primăvara vieții, paradisul foii albe înainte de a primi binecuvântarea cuvântului sau a culorii.
                        Sontele se construiesc pe aceleași teme majore cu care Dan Dănilă ne obișnuise în volumele anterioare, e vorba aici de perenitatea simbolurilor spre care poetul se îndreaptă mereu, cu siguranța permanenței și cu teama, mereu vie, a rătăcirii: uita-vom oare de fântână/ pentru un râu necunoscut?  Pomul vieții dar și efemerul din petale,  din florar în cireșar, iubirea, acea înfiorare când iar trece primăvara prin pian,  singurătatea îmbrăcată în toamne, ticăit de ceasornice iar timpul când face popasuri / nemți meșteri cu sculele fine/ atrag șovăiala din ceasuri (Ceasornice) și umbre privind printr-o camee în alt timp, sunetul valurilor ce se sparg peste corăbii mirosind a scorțișoară sunt sufletul, respirația și echilibrul acestui volum.
                         Sonetele din Suabia se arcuiesc între doi poli: sonetul de început Urcuș și cel de final Testament, între aceste două alpha și omega, Dan Dănilă se înveștmântă cu un aer seniorial pentru a privi tumultul mării - valurile ciocnindu-se, rostogolindu-se, născând și pierind între două țărmuri: al începutului și al sfârșitului lumii, căci lumea începe și se sfârșește cu fiecare din noi, o privire implicată și detașată în același timp, asupra propriei vieți. Înțeleptul  și marea de cuvinte, un exod de semne care par / suflete înhămate la edec... E un volum care se vrea o bornă, o piatră de hotar dar și o privire voit senină scrutând inaccesibilul. Ce se află dincolo? Serenitatea sau talazul? E tăcere printre verbe, / iar se șterge tot ce-am spus, / ca un val de valuri dus / peste marea care fierbe. Este un răspuns la îndemnul nosce te ipsum, dar un răspuns care deschide evantaiul altor întrebări, cine sunt? e întrebarea elegiac reluată în infinite nuanțe, cum toarce rima tot mai lin.
                     Sonetele din Suabia prind în corsetul formei tumultul fascinant al emoțiilor, austeritatea formei e împodobită cu perle din revăsări de întrebări, de căutări, de așteptări, de frici temperate, ascunse, de himere și genuni, de echilibru și gimnastică – exercițiul viețuirii sub vremea ce neoprit vremuiește...
                       O zbatere din al cărei preaplin se revarsă rășină, prune, ochi de ametist, sonete-bijuterii prețios lucrate: Ca mâine iarnă – poate o să ningi / lună sorbind lumina ca o cină / tăcută – cazi în plase de paingi / trimisă-n surghiunie fără vină. // palidă, rece, tremurând culoare: / pe praguri sună frunzele uscat, / scrisorile sunt to mai seci, mai rare, / tăcerea e un greier înghețat // și cade din ierbar ca dintre stele, / o lebădă cu ceață în auz / plutește nemișcată printre ele // ușoară ca mătasea de sub duzi: / pe praguri sună frunzele uscat, / tăcerea e un greier înghețat. (Noiembrie)
                        Autoscopie și autoevocare, autorevelare și introspecție, ipostază și prim-plan, telescop și microscop, oglindă și caleidoscop, Sonetele din Suabia sunt o călătorie în metaforă, în petala de măr ce cade cu speranța că muzeul arde dar nimic nu piere... o călătorie într-o Suabia dincolo de hartă, dincolo de tradiționale și fixe repere, un loc în care putem ajunge, atunci când pădurea este la reflux, ca marea, fiecare dintre noi.

                                                               Andrea Hedeș.


Sonetele din Suabia - Dan Danila

duminică, 23 decembrie 2012