vineri, 24 ianuarie 2014

Cristian Bădiliță - Peisaj cu maimuță și înger

                         Cronică nouă! De citit în Mesagerul Literar și Artistic (apare în colaborare cu Filiala Mureș a Uniunii Scriitorilor din România) pe luna ianuarie:



                                                                 Arta tablourilor vii

                        Tablouri ”construite” după o tehnică artistică de aranjare a cuvintelor vii, după anumite principii în vase. Suportul –kenzan* pentru aceste cuvinte adevărate este poemul. Iar vasul, care este o parte importantă a aranjamentului și trebuie ales cu atenție, în funcție de prospețimea, strălucirea și conturul cuvintelor, este unul înalt și subțire, modelat din idei, iar autorul a ales ca acesta să fie un manifest antimanifest... Dar cine este autorul și ce tablou ne dezvăluie oare el? Este vorba de un ”Peisaj cu maimuță și înger, Zimți, Scrisori apocrife ale lui Archibald de la Cruz” ”Cu cinci grafeme de Șerban Foarță” ( Editura Limes,Colecția Magister, Cluj-Napoca, 2011) iar ideea ce pulsează în acest tablou viu este mărturisită de poet: ”Vrei să trăiești. Trebuie să inventezi fericirea din sârmă ghimpată.”
                           Manifestul...antimanifest începe, în fapt, odată cu ”Tollete, legete!”, cuvântul înainte: ”Acest volum are trei titluri. La urma urmei, de ce o carte de poeme, un roman sau o piesă de teatru ar trebui să aibă un singur titlu(...). Cititorul își va alege singur titlul care-i convine sau care se potrivește cel mai bine cu sa starea de spirit într-un moment sau altul al lecturii. (...) De asemenea, cititorul este invitat să vină și cu alte variante, de care autorul va ține seamă (sau nu) la edițiile următoare. Pentru a spori și mai mult necesara, și atât de naturala, confuzie, un titlu apare pe coperta întâi, al doilea pe cotorul cărții, iar al treilea pe coperta a patra.” Atenția cititorului este deja 100 % captată. Iar acesta e chiar lucrul pe care îl dorește atorul, pentru că vasul său de idei acum se înalță, silueta sa fină acum prinde contur, transparențele acum se încheagă prin ”Antimanifestul suprarealismului ortodox”. Iată:” Literatura nu se face în grup și la comandă, prin manifest sau conform unui program dinainte stabilit.(...) Ce este un scriitor? Răspunsul nu poate fi decât acesta: un scriitor este o persoană care crede în ceea ce scrie.Fraza conține aparent o banalitate. Nu este așa. Credința în sfințenia scrisului nu o au decât foarte puțini oameni care scriu. (...) A scrie cu plăcere sau din plăcere nu înseamnă a fi scriitor. Scriitorul adevărat crede cu fanatism în fiecare cuvânt așternut pe hârtie (...). Crede în absolutul fiecărui vers, în realitatea fiecărui personaj, în autenticitatea fiecărei replici și așa mai departe. (...) Un artist cu deschidere spre teologie, care trăiește în orizontul unei credințe, nu-și poate feri arta lui de atingerile acestei credințe. Dar ea, credința, nu-l inhibă, ci-l ”dezhibă”, îi proiectează arta spre altceva decât spre o rețetă de consum ori de succes.” Acesta este vasul înalt în care sunt așezate vertical cuvintele vii, cuvintele adevărate, sfinte și care, în alcătuirea delicată și elegantă a poemelor, își trăiesc viața în acest tablou viu care este volumul, făcând, în același timp, cititorul să trăiască o clipă astrală, de-asupra tumultului vieții, chiar dacă viața însăși cu asperitățile, efemeritatea , picătura de fiere și de miere sunt prinse în acest tablou, căci ele sunt prilejul saltului înspre claritate, simplitate, cunoaștere, echilibru, spre pacea clipei și vuietul infinitului. Ele, cuvintele, poemele vii, nu copiază lumea ci retrăind-o, rejucând-o, redând-o în cadrul lor sacru, o corectează, iar corectând-o, o salvează.
                            Unul din cele trei titluri dă cele trei linii care cresc în tablou: cerul, omul și pământul - îngerul, maimuța și peisajul. Iar aceste trei linii, aceste trei direcții, la fel ca în tehnica artistică de aranjare a florilor în vaze, ikebana, sunt o reflecție a perpetuului ciclu viață-moarte, a dualității ființei umane aflate pe calea devenirii (ascendete sau descendente) undeva între maimuță și înger, a clipei de fericire ghimpată și a vieții, a lumii văzute nu ca un axis mundi ci ca un copac scorburos, îndoit, răsucit, în durerea și nefirescul acestei creșteri, în întunericul ei, peste care chiar luna  ”răsare obscen” pierzându-și puritatea. Ele funcționează după principiul asimetriei, o linie înaltă, una medie și o a treia, acestea par să alerge, să se concureze între ele, într-un joc nesfârșit care devine uneori ștafetă, alteori joc de-a prinselea, alteori joc de-a baba oarba. Este un joc în care nu există învinși cum nu există învingători. Există viață pur și simplu, față în față cu adevărurile eterne, cu imanentul, cu neperisabilul. Și astfel tabloul capătă înălțime, profunzime, frumusețe...dreptul la ființă.
                            Tabloul este viu pentru că este alcătuit din idei vii, din sentimente vii, din cuvinte vii care sunt însăși viața poemelor, adevărate până la punctul final, pentru că el, poetul, crede în sacralitatea și în absolutul lor. Cu măiestrie și cu smerenie, Cristian Bădiliță a creat un tablou cât o întreagă lume, aruncând apoi, ca pe o mănușă, îndemnul: ”A vous de jouer maintenant!”. ”Dacă într-o noapte de iarnă un călător” ar avea asupra sa ”scrisorile apocrife ale lui Arcibald de la Cruz”...

* kenzan=suport în care se fixează tulpinile florilor în aranjamentele ikebana

                                                                                         Andrea Hedeș

                                                                                      

joi, 23 ianuarie 2014

Jojolica se întoarce!



                         O puteți întâlni vineri, 24 ianuarie, ora 13, la Liceul Alexandru Papiu Ilarian din Dej, alături de cineva care o cunoaște foarte bine: Alexandru Jurcan!

duminică, 19 ianuarie 2014

Răsunetul Cultural, la un an

                             Suplimentul "Răsunetul Cultural", realizat de Societatea Scriitorilor din Bistriţa-Năsăud şi USR Cluj împlinește un an de viață. Un an rotund și frumos, pe care l-am celebrat prin câteva rânduri-gânduri, pe care le voi reda și mai jos, alături de urarea de La Mulți Ani luminoși!

                             Nimic nu creşte sub umbra marilor copaci... Şi totuşi... există copaci şi copaci, cum există umbre şi umbre. Există copaci care cresc drept, înalt, spre cer, iar umbra lor, departe de a fi o umbră groasă, rece, neprielnică, este o umbrelă care oferă protecţie faţă de soarele prea arzător, faţă de ploaia prea rece, faţă de vântul prea puternic, devenind astfel o pepinieră pentru vlăstari sau un spaţiu privilegiat pentru diferitele esenţe de arbori, ocrotind şi încurajând înălţarea. Odată cu trecerea timpului, acolo unde era cândva un copac, freamătă o pădure.
                            Un astfel de ”demeure” este Răsunetul Cultural, iar la împlinirea primului său an de existenţă îi urăm acelaşi spirit neliniştit, aceeaşi căutare neobosită a frumosului şi a binelui în carte şi în oamenii săi. La Mulţi Ani!