Treceți la conținutul principal

Cristian Bădiliță - Peisaj cu maimuță și înger

                         Cronică nouă! De citit în Mesagerul Literar și Artistic (apare în colaborare cu Filiala Mureș a Uniunii Scriitorilor din România) pe luna ianuarie:



                                                                 Arta tablourilor vii

                        Tablouri ”construite” după o tehnică artistică de aranjare a cuvintelor vii, după anumite principii în vase. Suportul –kenzan* pentru aceste cuvinte adevărate este poemul. Iar vasul, care este o parte importantă a aranjamentului și trebuie ales cu atenție, în funcție de prospețimea, strălucirea și conturul cuvintelor, este unul înalt și subțire, modelat din idei, iar autorul a ales ca acesta să fie un manifest antimanifest... Dar cine este autorul și ce tablou ne dezvăluie oare el? Este vorba de un ”Peisaj cu maimuță și înger, Zimți, Scrisori apocrife ale lui Archibald de la Cruz” ”Cu cinci grafeme de Șerban Foarță” ( Editura Limes,Colecția Magister, Cluj-Napoca, 2011) iar ideea ce pulsează în acest tablou viu este mărturisită de poet: ”Vrei să trăiești. Trebuie să inventezi fericirea din sârmă ghimpată.”
                           Manifestul...antimanifest începe, în fapt, odată cu ”Tollete, legete!”, cuvântul înainte: ”Acest volum are trei titluri. La urma urmei, de ce o carte de poeme, un roman sau o piesă de teatru ar trebui să aibă un singur titlu(...). Cititorul își va alege singur titlul care-i convine sau care se potrivește cel mai bine cu sa starea de spirit într-un moment sau altul al lecturii. (...) De asemenea, cititorul este invitat să vină și cu alte variante, de care autorul va ține seamă (sau nu) la edițiile următoare. Pentru a spori și mai mult necesara, și atât de naturala, confuzie, un titlu apare pe coperta întâi, al doilea pe cotorul cărții, iar al treilea pe coperta a patra.” Atenția cititorului este deja 100 % captată. Iar acesta e chiar lucrul pe care îl dorește atorul, pentru că vasul său de idei acum se înalță, silueta sa fină acum prinde contur, transparențele acum se încheagă prin ”Antimanifestul suprarealismului ortodox”. Iată:” Literatura nu se face în grup și la comandă, prin manifest sau conform unui program dinainte stabilit.(...) Ce este un scriitor? Răspunsul nu poate fi decât acesta: un scriitor este o persoană care crede în ceea ce scrie.Fraza conține aparent o banalitate. Nu este așa. Credința în sfințenia scrisului nu o au decât foarte puțini oameni care scriu. (...) A scrie cu plăcere sau din plăcere nu înseamnă a fi scriitor. Scriitorul adevărat crede cu fanatism în fiecare cuvânt așternut pe hârtie (...). Crede în absolutul fiecărui vers, în realitatea fiecărui personaj, în autenticitatea fiecărei replici și așa mai departe. (...) Un artist cu deschidere spre teologie, care trăiește în orizontul unei credințe, nu-și poate feri arta lui de atingerile acestei credințe. Dar ea, credința, nu-l inhibă, ci-l ”dezhibă”, îi proiectează arta spre altceva decât spre o rețetă de consum ori de succes.” Acesta este vasul înalt în care sunt așezate vertical cuvintele vii, cuvintele adevărate, sfinte și care, în alcătuirea delicată și elegantă a poemelor, își trăiesc viața în acest tablou viu care este volumul, făcând, în același timp, cititorul să trăiască o clipă astrală, de-asupra tumultului vieții, chiar dacă viața însăși cu asperitățile, efemeritatea , picătura de fiere și de miere sunt prinse în acest tablou, căci ele sunt prilejul saltului înspre claritate, simplitate, cunoaștere, echilibru, spre pacea clipei și vuietul infinitului. Ele, cuvintele, poemele vii, nu copiază lumea ci retrăind-o, rejucând-o, redând-o în cadrul lor sacru, o corectează, iar corectând-o, o salvează.
                            Unul din cele trei titluri dă cele trei linii care cresc în tablou: cerul, omul și pământul - îngerul, maimuța și peisajul. Iar aceste trei linii, aceste trei direcții, la fel ca în tehnica artistică de aranjare a florilor în vaze, ikebana, sunt o reflecție a perpetuului ciclu viață-moarte, a dualității ființei umane aflate pe calea devenirii (ascendete sau descendente) undeva între maimuță și înger, a clipei de fericire ghimpată și a vieții, a lumii văzute nu ca un axis mundi ci ca un copac scorburos, îndoit, răsucit, în durerea și nefirescul acestei creșteri, în întunericul ei, peste care chiar luna  ”răsare obscen” pierzându-și puritatea. Ele funcționează după principiul asimetriei, o linie înaltă, una medie și o a treia, acestea par să alerge, să se concureze între ele, într-un joc nesfârșit care devine uneori ștafetă, alteori joc de-a prinselea, alteori joc de-a baba oarba. Este un joc în care nu există învinși cum nu există învingători. Există viață pur și simplu, față în față cu adevărurile eterne, cu imanentul, cu neperisabilul. Și astfel tabloul capătă înălțime, profunzime, frumusețe...dreptul la ființă.
                            Tabloul este viu pentru că este alcătuit din idei vii, din sentimente vii, din cuvinte vii care sunt însăși viața poemelor, adevărate până la punctul final, pentru că el, poetul, crede în sacralitatea și în absolutul lor. Cu măiestrie și cu smerenie, Cristian Bădiliță a creat un tablou cât o întreagă lume, aruncând apoi, ca pe o mănușă, îndemnul: ”A vous de jouer maintenant!”. ”Dacă într-o noapte de iarnă un călător” ar avea asupra sa ”scrisorile apocrife ale lui Arcibald de la Cruz”...

* kenzan=suport în care se fixează tulpinile florilor în aranjamentele ikebana

                                                                                         Andrea Hedeș

                                                                                      

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Un pas internațional - „Marea e frumoasă ca tine” tradusă în limba vietnameză

Dragii mei, cu emoție și recunoștință în suflet vă împărtășesc o veste minunată: romanul meu Marea e frumoasă ca tine a făcut un pas internațional cu adevărat special — a fost tradus în limba vietnameză și publicat ca audiobook pe platforma prestigioasă Bookas din Vietnam! Este o bucurie imensă să știu că povestea care s-a născut între Graz și Hanoi poate fi trăită și în limba vietnameză, prin voce și emoție. Vă mulțumesc vouă, cititorilor, pentru că mi-ați oferit aripi, și tuturor celor care au făcut posibil acest vis:distinsa scriitoare și traducătoare, doamna Hau Kieu Bich, de a cărei prietenie mă bucur de atâția ani deja, traducătorilor, echipei Bookas și comunității de acolo. Sper că ascultătorii vietnamezi se vor regăsi în această poveste despre viață, credință și iubire — la fel cum s-au regăsit cititorii români. Vă invit să descoperiți această versiune audio — poate vă surprinde cât de frumoasă sună în limba vietnameză! Iată prezentarea cărții de pe site-ul Bookas: Leander...

Ioan Pop-Curșeu - Magie și vrăjitorie în cultura română

                           Cronică nouă! De citit în   Revista Luceafărul de Dimineață                                                     sau mai jos:                                                                   Rațiune și simțire                      Magie și vrăjitorie în cultura română. Istorie, literatură, mentalității, volum apărut la Cartea Românească Polirom în acest an, este rodul unui proiect ambițios și temerar, urmărit cu dedicație și pasiune și coagulat cu ingeniozitate și cu acea rigoare care ” nu submi...

Despre Premiile Revistei Luceafărul de Dimineață pe anul 2012 pe Agenția de Carte

                        Am găsit abia acum pe agențiadecarte.ro o frumoasă relatare a evenimentului decernării Premiilor Revistei Luceafărul de Dimineață pe anul 2012 precum și fotografii de la eveniment   aici                        Mulțumesc și pe această cale domnului Horia Gârbea pentru încrederea ziditoare și domnului Dan Cristea pentru cooptarea în familia Revistei Luceafărul de Dimineață.                       Miercuri, 12 iunie 2013, ora 12:00,  în sala de consiliu a Uniunii Scriitorilor din România (Calea Victoriei nr. 133, Bucure şti ), a avut loc decernarea premiilor revistei “Luceafărul de dimineaţă”,  oferite cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii . Juriul a fost format din Gabriel Chifu, Dan Cristea  şi Horia Gârbea. “Premiile revistei “Luceafărul de dimineaţă” au...