luni, 8 septembrie 2014

Marius Grama - Dresorul de duminici

                      Cronică nouă! De citit în numărul pe septembrie al Revistei Răsunetul Cultural realizată de Societatea Scriitorilor din Bistrița-Năsăud și apărută sub egida USR Cluj  sau mai jos:


                                                                    Dresură de cuvinte

                               ”Dresorul de duminici” purtând semnătura lui Marius Grama este un volum apărut ca urmare a obținerii unui premiu la concursul ”Porni Luceafărul...” de la Botoșani, premiu constând în publicarea volumului de debut de către Editura Junimea,  la sfârșitul anului 2013, la Iași. Cu o precuvântare scrisă de Mihail Gălățanu și cu o postfață de Constantin S. Dimofte, volumul aduce în fața cititorului debutul unui poet care a făcut primii pași în lumea literară încă din anii de liceu, ca membru al cenaclurilor literare: „Cuvinte” (CNMK), Anton Holban, Gellu Naum, Trimbulinzii şi Lampisterii. A condus publicaţiile studenţeşti „Drumeţul incendiar” şi „Facultativ”. Poeme purtând semnătura lui au apărut în 2007 în volumul colectiv trilingv „Opt încercări de a te naşte singur”, editat de Centrul Cultural „Dunărea de Jos”, precum şi în mai multe antologii publicate la Sibiu şi Galaţi.*
                           ”Faceți cunoștință cu el/ Cassiop dresorul de duminici/ (...)/ ține duminicile într-un sac și le eliberează când vrea el/ câteodată joia câteodată lunea/ uneori le dă drumul numai puțin pe la miezul nopții/ să simtă mirosul timpului (...)”
                             Întocmai precum în cazul lui Cassiop, dresorul de duminici, și al sacului său, din volumul de debut său de debut Marius Grama eliberează poeme în ale căror viscere se poate citi mirosul timpului.Ppoemele, cuvintele care structurează volumul poartă urmele acelei incandescențe dar și ale frământărilor și travaliului ce însoțesc orice nouă alcătuire de lumi, căci acest volum de debut, articulat din șapte grupaje de poeme, este terra ferma de pe care poetul Marius Grama caută să facă pasul următor, sau poate saltul următor, spre un univers coagulat la sunetul vocii interioare,  exersată în Dresorul de duminici și, sperăm, cristalizată într-unul din volumele viitoare.
                               Dresorul de duminici  revelează șapte ipostaze ale poetului prin grupajele: versuri de vânzare: ”am vrut să vând un poem cuvinte multe/ ordonate scrise îngrijit/ caligrafie trecută prin toate sensurile noțiunii de echilibru// un poem muncit/ cu versuri arate și semințe aruncate din loc în loc/ (...)/ un poem cât vreți dumneavoastră de lung/ cât vreți dumneavoastră de hotărât/ de suav de alambicat/ cât vreți dumneavoastră de cinstit// poemul se luptă și acum să-mi scoată cuțitul din spate”, dresorul de duminici: ”preoții vin des la Cassiop/ cu bărbile încărunțite/ pătrunși de un miros de ulei sfințit// îi mai cer câte o duminică să țină slujba la biserică/ el le împarte cu mâini tremurânde să nu facă risipă”, țara unde soarele răsare pe furiș - poem patriotic autobiografic: ”pământul a primit cu o umezeală dogoritoare/ dezmățul nașterii mele/ preț de o răsuflare nu s-a mai rotit/ dansul sincron al existenței a rămas suspendat/ până am spus primele cuvinte: țara mea// arhitectura vorbelor nu-mi era cunoscută”, crima de pe strada cu nuci: ”mă lua în brațe de cum mă vedea/ și îmi cerea/ să-i promit că ne vom petrece bătrânețile pe o altă planetă/ mai bună// îi promiteam orice oricând oricum/ și credeam că ne vom petrece bătrânețile pe o altă planetă/ mai bună//  îi alintam formele/ îi divinizam fiecare celulă fiecare sclipire din privire/ mi-ai furat tinerețea mi-a strigat într-o zi/ mi-ai ucis toate visele cu premeditare”, de nepovestit: ”iubita mea are un sâmbure de piersică/ îmi spune că în acesta și-a închis/ toate poveștile de nepovestit/ mi-l joacă prin fața nasului îl molfăie îl prăjește/ îl îngroapă îl dezgroapă/ de parcă n-aș ști că din așa ceva n-o să iasă niciodată rod// îi place să îmi stârnească mereu curiozitatea/ a auzit că poeții mor după pagini/ pe care nu le-au citit alții înainte”, fata care strânge ploaia între dinți – jurnal indecent cu pretexte: ”am cea mai frumoasă rochie/ din blană de cerb alb/ croită de fete mari babe bârfitoare și mame născute din flori/ voalul l-au împletit amanții/ să-i pot vedea mereu prin urzeală/ trena ca o linie de cauciuc făcută prin frânare/ mi-o poartă sâmbetele”, odă stăpânului: ”stăpânul meu ne adună pe toți pe seară/ și ne împarte câte o sută de grame de viață la pachet/ învelite în ziar/ să ne ajungă până dimineață/ se confesează plânge se înfurie/ ne creionează o lume plină de eroi”, ”ne spune că fiecare dintre noi ține lumea într-un pumn/ unul singur însă va descleșta degetele/ și în palma lui va dansa un balerin”. Aceste șapte grupaje, șapte ipostaze, așa cum le-am numit, sunt tot atâtea posibile căi, sunt acea întindere de sunete pe care o străbate vocea, de la grav la acut, în căutarea sonorității ideale, a sunetului pur.  Și asta deoarece  poezia e inefabilul. Probabil nu există poet care să nu fi încercat, măcar o dată, o definire a poeziei, acel spațiu sacru în care cuvintele își reprimesc botezul de sens, pierdut o dată cu alungarea în cotidian. În poezie cuvântul nu mai e pâinea cea de toate zilele, în poezie cuvântul devine prescură iar poemul – zi de duminică. E nevoie de o anume incandescență pentru a scrie poezie, spunea odată Mircea Muthu. Această incandescență este, la Marius Grama, forța care ”dresează” cuvântul în încercarea de a-l face să-și lepede hainele de fiecare zi și să îmbrace straiele de duminică.  Pentru că poetul a pornit într-o odisee personală, a pornit în căutarea frumosului, sublimului, sacrului, dincolo de cioburile zilelor, în căutarea unei duminici în care, scriitor și cititor să poată spune: ”curând voi avea și eu palma mea de cer”.

                                                                       Andrea Hedeș
                                                               


*informații preluate de pe http://www.viata-libera.ro/cultura/49739-marius-grama-%E2%80%93-%E2%80%9Edresorul-de-duminici%E2%80%9D