vineri, 29 martie 2013

Florica Bud - Secol de vânzare

                     Cronică nouă! De citit în numărul de martie al Revistei Luceafărul de Dimineață

                                                                      Aici

sau mai jos:


                                                            Acul bine temperat

                       Chiar într-un timp saturat de imagini, de vizual, precum cel contemporan, o experiență precum cea prilejuită de vizita la Panorama Mesdag din Haga rămâne una de neuitat. Panorama sau ciclorama este o pictură panoramică, expusă în interiorul unei platforme cilindrice special concepute, astfel încât privitorul, aflat în mijlocul cilindrului, să beneficieze de o perspectivă completă, de 360 de grade, asupra picturii. Efectul asupra ...privitorului înconjurat de imaginea panoramică este acela de a-l transpune în mijlocul scenei, evenimentului capturat pe pânză, de a-l face prezent acolo, paticipant prin emoție. Acest gen de panorame se concentrau pe redarea unui eveniment istoric. Panorama Mesdag prezintă însă un sat pescăresc: Scheveningen, cu marea, plaja, dunele de nisip, micile ambarcațiuni pescărești, un exercițiu militar, oameni bucurându-se pur și simplu de viață și, undeva, pe plajă, chiar pe soția pictorului Hendrik Willem Mesdag pictând. Este vorba așadar de o panoramă care surprinde o zi oarecare din viața unui sat al sfârșitului de secol ...XIX... Pentru punerea în valoare a acestei pânze, pentru obținerea acestui sentiment special de participare a privitorului, ea se află expusă într-o clădire specială, de formă cilindrică, privitorul aflat într-un kioșk, are senzația că locul său de observație este, în fapt, cea mai înaltă dintre dunele de nisip ale panoramei, efect întărit și de terenul fals, de nisipul ce ascunde marginile picturii, platforma pe care aceasta este așezată, pentru o iluzie perfectă. Este vorba nu doar de o simplă pictură, ci de un portret al contemporaneității pictorului, al timpului, al vieții, al lumii așa cum se desfășura, în curgerea-i de sfârșit de secol, sub ochiul educat să privească al lui Mesdag. Nu se obține aici fectul de instantaneu fotografic, pentru că, așa cum remarca doamna Simona Nicoară, dacă portretul în ulei plasează subiectul dincolo de timp, în eternitatea artei, fotografiile captează clipa, efemerul. Și în această panoramă nu e vorba de efemer ci de chiar spiritul unui secol. Acest procedeu, al picturii panoramice care, prin metonimie, propune portretul vremurilor sub care trăiește, pictură alcătuită însă din ac, pentru că realizează o tapiserie în punct de pamflet este volumul Secol de vânzare. Pamflete apărut la Editura Mașina de scris și având-o ca autoare pe Florica Bud, una dintre foarte puținele scriitoare care au făcut marele pas  pe tărâmul miniatural dar  incisiv al  pamfletului.
                     În Secol de vânzare Florica Bud propune într-o tapiserie panoramică o vedere de 360 de grade,  a propriului Imago Mundi pictând cu acul fin capturi ale realului, selectând și hiperbolizând, inserând indicii, transferând realul de la banal la excepțional, (tot după expresia Simonei Nicoară) și invers, deformând voluntar percepțiile pe o gamă de la Pantagruelic la Sibilinic, având prezentă, în surdină, nostalgia după Harmonia Mundi, paradoxal probabil, sau poate nu, dacă ne amintim vorbele anticilor sic vis pacem para bellum, chiar dacă șansele nu par egale într-un război purtat cu acul... Acest Imago Mundi alcătuit din pamflete dispuse panoramic sunt lucrate în petit point, specific picturii cu acul în ochi de goblen, un tip de broderie ce necesită îndemânare, migală, arta combinării nuanțelor și, nu în ultimul rând, neîncurcarea...ițelor.  Firele de grosimi și materiale diferite: fire de lână, lână cu mătase, mătase cu fire din aur sau argint, fac broderia în unele locuri mai fină, în altele mai aspră, creînd deosebiri de granulație, după cum o necesită tratarea subiectului. De toate acestea și, mai cu seamă, de împunsături, Florica Bud uzează cu temperanță, diatriba, specifică pamfletului, este folosită mai ales în maniera temperată a inventatorului ei, Dion din Boristenes, cunoscând probabil, ca orice brodăreasă pricepută, efectul tensiunilor acumulate în timpul brodării asupra tabloului final, ori acesta și nu altceva este destinația finală.
                     De ce vor totuși femeile deștepte, presupunând că, cel puțin de la o vârstă, ele există, să intre în lumea atât de rău famată a gâștelor oxigenate? De ce inteligența dorete să devină blondă, cu riscul de a fi curtată, vânată, răpită, violată, strangulată, decapitată, ironizată, ridiculizată de veșnic nesătulii devoratori de femei? Sau pur și simplu este atât de bine să fii în pielea lor... că merită orice risc. Sunt întrebări care își așteaptă răspunsul... Dar ne face totuși cu ochiul întrebarea: unde ar ascunde Blonde Dolly, ajunsă, să presupunem, președinte de americă, cheia de la valiza nucleară, în timp ce, ca orice blondă care se respectă, pozează goală, măcar mental, pentru Playboy?
                   Ideea din spatele pamfletelor cuprinse în volumul Secol de vânzare poate fi rezumată prin cuvintele Irinei Nicolau ce dau titlul unui capitol într-una din scrierile sale canonice: Despre cădere, punere și așezare, cuvinte care exprimă o idee și capitol care teoretizează această idee ce apare desfășurată ca background în volumele scriitoarei Florica Bud, fie ea autoarea pamfletelor, a romanelor ori a poemelor, idee exprimată de Irina Nicolau astfel Există societăți care nu sedimentează. (...) Pentru alt gen de societăți emblematică este, cred, lada. În ladă obiectele se așează, unele peste altele, cu grijă. (...) În sertar, lucrurile se pun.Oamenii nu mai cunosc rânduiala așezării. Acum, lăzile sînt de carton și în ele pui.
                           Despre aceasta este vorba în pamfletele adunate de Florica Bud în volumul Secol de vânzare. Despre cădere, punere și așezare. Cu o privire lucidă și ludică, care presupune implicare și detașare deopotrivă, având convingerea că...prin ac se pedepsesc moravurile, pictându-se și pe sine, într-un colț al tapiseriei,  conștientă că totul stă sub semnul lui panta rhei, Florica Bud ne invită, chiar dacă nu am atins ca nație înțelepciunea și detașarea pe care o dă ceismul, să ne permitem, laolată cu Okakura Kakuzo, să visăm de veșnica trecere și să întârziem la frumoasa nebunie a lucrurilor.

                                      Andrea Hedeș
                                       3.03.2013 la Dej

joi, 28 martie 2013

Gustul zilei










Astăzi prin Clujul alb.






Câteva fotografii

                         De la Gala Premiilor Societății Scriitorilor din Bistrița-Năsăud, în numărul de martie al Mesagerului  AICI  .Cred că în acest weekend voi posta și eu mai multe imagini de la eveniment.

luni, 25 martie 2013

Invitație


                    Institutul Cultural Roman - Filiala Maramures, Biblioteca Judeteana "Petre Dulfu" si Colegiul "Mihai Eminescu" va invita joi, 28 martie 2013, orele 13 la Biblioteca Judeteana "Petre Dulfu", Sala de Sedinte, la evenimentul:

----

NICHITA  STĂNESCU - „CINA DE TAINĂ” A POEZIEI
 
- un simbolism mistic şi dramatic al fiinţei în lume -


Despre opera lui Nichita Stanescu va vorbi lector univ. dr. Terezia Filip

                        Momentul poetic va fi sustinut de catre elevii Colegiului "Mihai Eminescu " si de catre membrii Cenaclului Scriitorilor din Maramures.
                         Invitat special - actorul Claudiu Pintican
                        Moderator: Florica Bud 


duminică, 24 martie 2013

Lumină de martie

                   Personalitatea culturală a lunii martie vine tot din zona artei. Acestei duminici de primăvară, captive încă sub clopot de frig, flori de leac...

Marcel Lupșe

                                            sursa foto aici


Nascut in 21-08-1954 in Dej.
Traieste si lucreaza la Bistrita.





Membru al Uniunii Artistilor Plastici
Doctor in arte plastice si design




Rezidente / Calatorii de documentare
2007-Venetia (Italia)
2005- EUARCA, Kassel (Germania)
Brandenburg an der Havel, (Germania)
Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Croatia, Danemarca, Elvetia, France, Germania, Israel, Italia,
Luxemburg, R. Moldova, Olanda, Polonia, Serbia, Turcia, Ungaria

Expozitii internationale:
2007- Bienala internationala de arte plastice, Galeriile Delta, Arad
2005 - Bienala internationala de arta, Galeriile Delta, Arad
2004 - Saloanele Moldovei, Bacau, Chisinau, Republica Moldova
2001 - Zielona Gora, Polonia
2001 - Saloanele Moldovei, Chisinau
1999 - "8 Artisti plastici contemporani", Centrul Cultural Roman, Budapesta, Ungaria
1999 - "6 Artisti  plastici romani", Caracas, Venezuela
1998 - Expozitie de Arta Romaneasca, Budapesta, Ungaria
1996 - Salonul academiei Pictorilor din Europa Centrala, Casa Europei, Paris, Franta
1993 - Becancon, Franta
1992 - "13 Artisti  romani", Montreuil, Franta
1991 - "Cinci Pictori Romani", Istanbul, Turcia
1990 - Expozitia Internationala de Gravura, Kanagawa, Japonia
1990 - Expozitia Intrenationala de Miniatura, Toronto, Canada
1990 - Expozitia de Arta Plastica Romaneasca pentru Tineret, Szombathely, Ungaria
1989 - Expozitia de pictura a tineretului, Sofia, Bulgaria

Expozitii personale
2010 - Gratia. Flori de leac III, Elite Art Gallery, Bucuresti
2009 - Gratia.Flori de leac II, Galeria Arcade, Bistrita
2007 - Lumini si umbre , Veroniki Art, Bucuresti
2007 - Maison de vigne, Sancerre, Franta
2007- Centrul Cultura; Roman, Paris, Franta
2006 - Berrlaymont Hall - Comisia Europeana Bruxelles
2005- Institutul Cultural Roman, Budapesta, Ungaria
2004 - Galeriile UAP, Bistrita, Complexul Muzeal Bistrita Nasaud
2004 - Kerckraade, Galeriile Municipale, Olanda
2004 - Tentatia Peisajului, Centrul Cultural German, Cluj-Napoca 2004
2004 - Herzogenrath-achen, Castelul Burg Rode, Germania
2003 - Becancon, Salle Proudhon-Kursaal, Franta
2002 - Institutul Roman de Cultura si Cercetari Umanistice, Venetia, Italia
2001 - Galeriile "Cravero", Le Pradet-Toulon, Franta
2000 - Galeriile Inspectoratului penru Cultura, Bistrita
1999 - Dej, Galeria "Frezia"
1998 - Luxemburg, Centrul Cultural "Convict"
1997 - Galeriile Inspectoratului pentru cultura, Bistrita
1994 - Muzeul Crisurilor, Oradea
1993 - Galeria Municipala, Becancon, Franta
1991 - Galeriile UAP, Bistrita
1989 - Galeriile Orizont, Bucuresti
1985 - Galeriile "Arta", Brasov
1982 - Dej
1979 - Galeriile "Tribuna", Cluj

Lucrari in muzee si colectii particulare in:Romania, Austria, Belgia, Canda, Danemarca, Elvetia, Franta, Germania, Italia, Ungaria

sursa http://www.eliteart-gallery.com/autori/marcel-lupse/

Și o întâlnire cu Grația florilor de leac intermediată de Senso TV Arte

                                                          aici