Treceți la conținutul principal

Cronici noi

                         Cronici noi! De citit în Revista Luceafărul de Dimineață  sau mai jos:




The Return to Innocence
        Andrea Hedeş

Cel de-al doilea volum al Cameliei Pantazi Tudor, New Beijing, (Editura Virtuală, Bucureşti, 2012), este cartea evadărilor succesive. Sunt evadări din timp, din „realitate” şi, în cele din urmă, chiar din trup: evadarea coincide aici cu metamorfozarea, evadarea ultimă, cea care depăşeşte constrângerile timpului, ale condiţiei sociale, culturale, geografice, istorice şi, nu în ultimul rând şi nu mai puţin spectaculos, depăşeşte condiţiile, constrângerile, limitele biologicului, într-un dincolo accesibil aripilor fluturelui ce îşi părăseşte crisalida – carceră şi... memorial... al stării... larvare... spre beatitudinea unui exil auto-impus în spaţiile eterate ale suprasensibilului. Totul este posibil, deoarece vorbim despre un volum SF, situat undeva, am spune, la punctul de întâlnire dintre un SF soft şi genul Fantasy. Volumul e structurat sub forma unui joc de cuburi, fiecare cub reprezentând o imagine independentă, iar combinarea cuburilor permiţând obţinerea nu a unuia, ci a câtorva tablouri de ansamblu, un ingenios joc în joc, propus cititorului de Camelia Pantazi Tudor, povestirile-cub alcătuind astfel un roman flexibil, viu. Povestirile, în număr de 13, se reflectă una pe cealaltă în oglindă, unele prin tematica ce oferă o nouă citire, altele la modul direct, prin titlu, un dialog între două părţi ce funcţionează ca două aripi a căror punte de legătură, al căror miez este dat de povestirea cu numărul şapte: Vocea din vis. Oniricul constituie unul din palierele pe care se desfăşoară New Beijing, dar şi factorul coagulator al celor 13 povestiri. 
Evadările sunt deraieri din cotidian, din anost, din cenuşiu. Vehiculele care fac posibile aceste escapade sunt visul, amintirea, dar şi unele particulare, ingrediente care definesc un univers de borangic, delicat, fragil, poleit cu sclipirile a roiuri de sentimente, emoţii, trăiri, un univers feminin sidefat, ce se cuibăreşte în suflet precum delicat-extravaganta „Fragile” în palmă: un glob de sticlă în care se conturează, sub fulgi sclipitori, silueta distinsă, misterioasă a unei femei în negru – un parfum fascinant. Aceste ingrediente sunt perlele, catifeaua, freziile, bujorii, magnoliile galbene, ninsorile de tei. 
Un alt palier este timpul. Acesta se dilată şi se contractă, vibrează într-o vastă bogăţie cromatică, asemenea unui magic bandoneon, un timp din ale cărui falii ies la iveală fiinţe mitologice: Qinlinul, Long-Dragonul, Arcaşul Yi şi frumoasa Chang, Iepurele de Jad, Feng Huang, fiinţe fantastice care alunecă din tărâmul legendelor în cotidian, iar cotidianul, prin basculare, devine utopie selenară proiectată într-un viitor care pare că poate fi atins cu mâna aşa cum părea în copilărie linia orizontului.
Camelia Pantazi Tudor ne vorbeşte şoptit despre o călătorie. Acea călătorie care înseamnă întoarcerea acasă, întoarcerea la inocenţă, o călătorie care, chiar dacă începută solitar, are ca punct de sosire şi de împlinire iubirea care face ca ceea ce era vechi să devină încă o dată nou, plin de viaţă şi parfum precum „orhideele de o delicateţe sofisticată”.



Dincolo de cuvinte

        Andrea Hedeş

„Statornic crezământului meu, o carte este o petrecere irepetabilă, pe care doar Dumnezeu ştie dacă o va aşeza sau nu în cuibul Splendorilor! Bucuria plăsmuirii ei se consumă în acel act unic şi definitv al Facerii, cu dureri şi speranţe, aşa cum, prin efemera sa moarte, bobul de grâu clădeşte, an după an, eternitatea Pâinii. O nouă carte, pe care o dărui azi, conştient că lucrul cel mai important nu este volumul în sine, ci sentimentele pe care le-ar putea trezi celor ce îl vor citi.” Afirmă Theodor Răpan despre cel mai recent volum de versuri, Fiind, 365+1 Iconosonete, cu ilustraţii din Cesare Ripa, Della novissima iconologia (Padova, 1625), publicat la Editura Semne.
Volumul este un sonetar ce se desfăşoară în cadenţa celor douăsprezece daruri ale anului: Gerar – Taina lăuntrului, Făurar – Cămaşa lui Nessus, Mărţişor – Scrisori din Amalthea, Prier – Pascalia, Florar – Sonete în aqua forte, Cireşar – Lacrimi de Basileu, Cuptor – Ars amandi, Gustar – Fructul oprit, Răpciune – Lampa lui Aladin, Brumărel – Orb în lumină, Brumar – Evlavii, Undrea – Acatistul iubirii şi, în fine, Sonetul bisect. Acest volum experimental, alcătuit din iconosonete, după cum le numeşte chiar autorul lor, propune revrăjirea lumii prin sonetul propus ca sens al fiecărei zi a unui an. Este un calendar înfăptuit din „icoane” şi poeme care dăruie un alt ritm timpului muncilor şi zilelor. 
Acest sonetar, care aruncă lumini şi umbre dinspre ilustraţii înspre versuri, este scris sub povara grăuntelui de nisip ce cade, fir cu fir, într-o ireversibilă clepsidră. Sonetele sunt un joc de-a v-aţi ascunselea cu moartea. Cuvântul este stânca de scăpare şi turnul de adăpost în faţa inevitabilului resimţit ca o umbră la pândă. Cuvântul coagulat sub forma sonetului, considerat de poet ca fiind „prinţul poeziei”, este tărâmul tinereţii fără bătrâneţe şi al vieţii fără de moarte. Poezia este salvare şi mântuire în faţa destinului perisabil. Chiar şi femeia, sub al cărui soare înfloresc versurile iconosonetelor, este doar un alt nume pentru evadarea din moarte, este iluzia unei terra ferma peste care pluteşte Iubirea eternă, ca o Fata Morgana. Poate fi moartea... trişată? Poezia, această efemeră formă de eternitate, poate străbate, subţire ca o suliţă, neantul? Sunt de ajuns cele 365+1 de zile pentru a exersa jocul de-a v-aţi ascunselea cu moartea, căutând în Cuvânt adăpost?  Anul prins în iconosonete este un simbol al anilor prinşi într-o viaţă (cu sau fără poezie) de om. Este, oare, scriitorul sortit să aibă privilegiul unei „morţi efemere”, Cuvântul urmând să clădească, an după an, eternitatea Cărţii? Sau, poate, mai amară decât moartea este uitarea? Sunt întrebări-meditaţii ce bântuie cele 365+1 de zile ale fiecărui om ce-şi are drept destin peniţa. Fiind este drumul spre Nefiinţă, cu speranţa învierii prin cuvântul din carte.
Dincolo de cuvinte... moartea... iar, după cum spune Valeriu Butulescu, „În fiecare an trecem nepăsători prin ziua morţii noastre”...

Comentarii

  1. Dvs ati spus-o: ,,Poezia este salvare si mantuire in fata destinului perisabil"?!
    Minunat!
    Condei usor si toate cele bune!

    PS.
    Iertati-ma, iar s-a dat peste cap programul PC, cel cu diacriticele. Si nu ma pricep sa-l instalez.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Un pas internațional - „Marea e frumoasă ca tine” tradusă în limba vietnameză

Dragii mei, cu emoție și recunoștință în suflet vă împărtășesc o veste minunată: romanul meu Marea e frumoasă ca tine a făcut un pas internațional cu adevărat special — a fost tradus în limba vietnameză și publicat ca audiobook pe platforma prestigioasă Bookas din Vietnam! Este o bucurie imensă să știu că povestea care s-a născut între Graz și Hanoi poate fi trăită și în limba vietnameză, prin voce și emoție. Vă mulțumesc vouă, cititorilor, pentru că mi-ați oferit aripi, și tuturor celor care au făcut posibil acest vis:distinsa scriitoare și traducătoare, doamna Hau Kieu Bich, de a cărei prietenie mă bucur de atâția ani deja, traducătorilor, echipei Bookas și comunității de acolo. Sper că ascultătorii vietnamezi se vor regăsi în această poveste despre viață, credință și iubire — la fel cum s-au regăsit cititorii români. Vă invit să descoperiți această versiune audio — poate vă surprinde cât de frumoasă sună în limba vietnameză! Iată prezentarea cărții de pe site-ul Bookas: Leander...

Ioan Pop-Curșeu - Magie și vrăjitorie în cultura română

                           Cronică nouă! De citit în   Revista Luceafărul de Dimineață                                                     sau mai jos:                                                                   Rațiune și simțire                      Magie și vrăjitorie în cultura română. Istorie, literatură, mentalității, volum apărut la Cartea Românească Polirom în acest an, este rodul unui proiect ambițios și temerar, urmărit cu dedicație și pasiune și coagulat cu ingeniozitate și cu acea rigoare care ” nu submi...

Despre Premiile Revistei Luceafărul de Dimineață pe anul 2012 pe Agenția de Carte

                        Am găsit abia acum pe agențiadecarte.ro o frumoasă relatare a evenimentului decernării Premiilor Revistei Luceafărul de Dimineață pe anul 2012 precum și fotografii de la eveniment   aici                        Mulțumesc și pe această cale domnului Horia Gârbea pentru încrederea ziditoare și domnului Dan Cristea pentru cooptarea în familia Revistei Luceafărul de Dimineață.                       Miercuri, 12 iunie 2013, ora 12:00,  în sala de consiliu a Uniunii Scriitorilor din România (Calea Victoriei nr. 133, Bucure şti ), a avut loc decernarea premiilor revistei “Luceafărul de dimineaţă”,  oferite cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii . Juriul a fost format din Gabriel Chifu, Dan Cristea  şi Horia Gârbea. “Premiile revistei “Luceafărul de dimineaţă” au...