miercuri, 1 mai 2013

Ioan Es. Pop - Căderea-n sus a corpurilor grele

                       Cronică nouă, de citit în REVISTA LUCEAFĂRUL DE DIMINEAȚĂ



                                                           
Sau mai jos:


                                                             Ochii larg închiși

                Mai multe lucruri sunt în cer și pe pământ, Horatio, decât poate filosofia ta măcar bănui... spune un vers celebru din Shakespeare, iar poeții, pendulând între la vie et le reve, așa cum remarcase Eugen Ionesco, erau consideraţi nişte vizionari, nişte profeţi. Aveau o anumită intuiţie, o sensibilitate mai ascuţită decât cea a  contemporanilor lor,  iar imaginaţia lor o lua înaintea a ceea ce ştiinţa însăşi n-avea să descopere şi să stabilească decât un sfert sau o jumătate de secol mai târziu...* Poetul vizionar, poetul profet însă nu a dispărut, în ciuda scepticismului afișat de atunci încoace. În ciuda curentelor, modelor și modelelor, poemul continuă să rămână un pod între lumi, între viața practică și ordinea ideală, între un aici procustian și un dincolo ce promite saltul în infinitul lumilor posibile, iar poetul mag, preot păgân, pontifex – în sensul său primar, cel care face/construiește poduri- este cel care oficiază prin cuvânt misteriile zborului între tărâmuri.Pentru aripile crude, pentru aripile de ceară, magul călător construiește poemul ca formă de comunicare a unui dincolo interior, abisal ori de reflexie a gândului ce vede Câmpii Elizee ori apele Stixului.
                     Căderea-n sus a corpurilor grele, volumul de versuri al poetului Ioan Es. Pop, apărut în Antologia Tracus Arte, 2012 și cuprinzând poeme selectate de Teodor Dună, este un volum numai ochi călători, omniprezenți, la fel ca în binecunoscuta lucrare a pictorului Ion Țuculescu. Iscoditori și misterioși, scrutători și mistici, sfredelitori sau orbi, întotdeauna lucizi, niciodată blânzi, sunt o prezență obsedantă, neliniștitoare, desfășurați în triumf în rotirea poemelor, deschise precum o maiestuoasă coadă de păun, în frumusețea lor stranie și hipnotizantă, cu acea proprietate specifică regnului animal, conferită de tapetum lucidum, acel strat reflectorizant cu rolul de a reflecta lumina pe retină, mărind cantitatea de lumină disponibilă acesteia și permițând vederea pe timp de noapte. Poetul însuși, mare mag, și demiurg băutor de absint devine un ochi ciclopic orb, închis, dar orbirea sa e orbirea de ochiul care face doar deservicii vederii și pentru că lumina nu ajută la vedere, căci, larg închis, el este oglinda în care se reflectă summa humanitas și este oglinda în ale cărei ape moartea, infinitul capătă noimă, îmbrăcând rolul de creatoare de sens, de intermediatoare între primitiv și spiritual, între timp și eternitate, între gând și inspirație, dinamism și repaos. O oglindă magică ale cărei ape vrăjite cheamă cititorul la o privire/reflecatre narcisistă, idolatră, iconoclastă. Ochiul totem, ochiul larg închis împlinește ceea ce profeția lui Eugen Ionesco îi nega, și anume capacitatea poetului profet de a dansa pe muzica timpului: Forma sub care se prezintă actualmente literatura este insuficientă. Imaginaţia trebuie să continue să funcţioneze. Însă, pentru ca funcţia imaginativă a poetului să-şi recapete o anumită valoare, va trebui să  treacă un timp, ca poetul să asimileze lumea tehnicii, care, în prezent, îl depăşeşte.” *

Ochiul larg închis deslușește în sine, în învelișul de carne, la nivel cuantic, carne peste carne în carne sub carne iar în cel de spirit la nivel de înaltă vibrație: înaintez prin dosul ființei,/ pe dedesubtul ei, unde nu se află încă/ nimic închegat; crestez în genunchi/ ochi mari și mă holbez la insul de dincolo; du-te mai departe, ins nemișcat, înaintează cu plămânii și gura,/ ești gata să dai iar de tine  și dar ce ochi mai limpede decât al meu vede lumina în sine; vede ce ochiul văzător n-a văzut vreodată;dumnezeu, atâta cât există, nu rezistă la vedere,/ (...)/  el face parte din lumina pe care / ochiul obișnuit nu o vede,/ dar o vede ochiul aproape orb
                    Poetul mag, profet, vizionar și demiurg desenează omul vitruvian pentru ca apoi să oficieze o ceremonioasă disecție, trecând apoi la descompunerea lumii în alcătuirile ei intime, nemulțumit de sine și de creația sa, revoltat de dublul din oglindă. Dar a fost oglinda mincinoasă ori fidelă? A reflectat Adevărul sau reflexia acestuia descompusă prin prisma cuvintelor, contaminată de atingerea schizofrenică dintre lumi?
                  Desigur, ochii, ochiul, oglinda nu traduc un univers epurat, dar nici unul fidel. Ei văd monstruos fiindcă poetul este damnat să vadă monstruos, trădând lumea firească și revelând suprafirescul din detalii mizere din anul subțire aș pulberii sau din absolutul profund neliniștitor: de la lumină în sus, lucrurile devin tot mai grele/ și urcând nu te mai poți întoarce./ marea greutate e chiar ușorul,/ când te ridici, devii greul celeilalte lumi,/ te prăbușești în invizibil ca un sac cu bolovani.
                 Moartea este aici personaj bicefal, cele două capete ale sale, Hypnos și Thanatos, veghind la căpătâiul poemelor. Ieudul, Oltețului, Pantelimonul sunt celelalte trei nume ale purgatoriului în care a eșuat corabia nebunilor. Sclipiri de lumină dinspre un paradis problematic sau de tăciuni dinspre un iad inteligibil fac să danseze monstruoase umbre ca într-un sabat al vrăjitoarelor. Calea este deschisă atât în sens ascendent cât și descendent dar un copleșitor sentiment de inerție, paralizează orice speranță. Și aici, ca și în pânzele lui Ion Țuculescu, negrul profund folosit cu generozitate este tratat ca o culoare în sine, devenind personaj**.
                 Poemele din petrecere de pietoni și unelte de dormit cuprinse în Antologie sunt incandescențe subcrustale, semne ale iminenței formării unui sol nou, care va deveni terra ferma în volumele următoare.
                Cu volumul Căderea-n sus a corpurilor grele Ioan Es. Pop oferă, cu o expresie a Mariannei Mesnil,  chei care deschid porțile sensului, sensurilor, iar sensurile sunt adânci ca rozele toamna.
  *                     http://media.unibuc.ro/la-vedere/solomon-marcus-despre-spectacol-ca-paradigma-universala
**                           http://www.artmark.ro/catalog/index.php



                                           

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu